Bedst til at sælge virksomheder - NYCO M&A sælger, værdiansætter og salgsmodner virksomheder.

Mere end 15 års erfaring

Vi hjælper dig med salg og generationsskifte

Mere end 15 år med salg og generationsskifte af virksomheder har givet os en høj grad af specialisering indenfor M&A området og et stort og relevant netværk i branchen.  Læs mere

Udgangspunktet for et salg eller generationsskifte er den enkelte virksomhed, ejer og aktuelle situation. Med det følger en grundig analyse af virksomheden, marked, teknologi, organisation, økonomi samt en realistisk værdi og vurdering af om virksomheden er salgsbar. Yderligere sørger vi for en afstemning af forventninger, særlige vilkår og ønsker til samarbejde med sælger.

Det sker vi ikke er de rette samarbejdspartnere eller vi vurderer et aktuelt salg urealistisk, i de tilfælde melder vi klart ud og tager en ærlig snak om hvorfor!

Sådan arbejder vi...

Fra starten søger vi et samarbejde med virksomhedens øvrige rådgivere, bestyrelse, revisor og advokat, da et godt samarbejde alle parter i mellem er afgørende for en god salgs- eller generationsskifteproces.

Med en række velafprøvede metoder i værktøjskassen, har vi mulighed for at indrette processen efter de aktuelle behov og krav. Eksempelvis arbejder vi med flere metoder for værdiansættelsen samt benchmarker imod vores erfaringer fra handler, så vi kan argumentere for vores sag.

NYCO 360⁰ analyse

Over år har vi udviklet vores NYCO 360⁰ analyse, som er målrettet salgssituationen. Analysen belyser såvel styrker som optimeringsområder og udtrykker et sagligt begrundet niveau for prisdannelsen.

Kravene til salgsmateriale afhænger af den enkelte virksomhed og omhandler oftest en anonym introduktion (teaser) en kort præsentation (information memorandum) og et fyldestgørende prospekt med relevante bilag, herunder regnskabs- og budgetmateriale m.v.

Når forberedelserne er gjort og salgsmaterialet er klart og køberemner et identificeret, så kan det egentlige salgsarbejde gå i gang. Denne proces er for de fleste sælgere udfordrende og derfor lægger vi vækt på en god og kontinuerlig dialog om fremdriften.

Den typiske proces er vist i nedenstående model.

Seneste solgte virksomheder

FAQ

Ofte stillede spørgsmål ved salg af virksomheder

Discounted Cash Flow metoden (DCF)” virksomhedens frie pengestrømme tilbagediskonteres til nutidsværdi”

Metoden tager udgangspunkt i virksomhedens frie cashflow og beregnet på baggrund af dels opnåede resultater i tidligere driftsår og dels fremtidigt budget. Dette fordre et solidt regnskabs- og budgetmateriale og indsigt i at bruge DCF modellen. Til gengæld er DCF modellen velegnet til at angive en veldokumenteret og retvisende værdi af virksomheden.

Kendskab til brugen af DCF modellen er en forudsætning ligesom en kritisk vurdring af regnskabs- og budgettal er vigtig. I nogle tilfælde vil en korrektion til normaliserede værdier være nødvendig.

NYCO har stor erfaring med denne metode og anvender den derfor som et af sine værktøjer, ved værdiansættelse. 

Multipler eller markedsmodellen som det også kaldes, er en markedsbaseret værdiansættelse. Værdien fastsættes med udgangspunkt i markedsprisen og er et af de værktøjer som NYCO anvender.

Ved anvendelse af multipler benyttes et nøgletal fra virksomheden, som så ganges op. Nøgletallet er oftest brancheafhængigt og multipel er ligeledes ofte branchespecifik og kan svinge afhængigt af branche og situation.

Brug af multipler forudsætter foruden analyse af regnskabstal, praktisk erfaring med multipler og virksomhedshandel samt gerne benchmark (sammenligning og vurdering imod) med andre modeller.

Af typiske multipel beregninger kan nævnes:

Price/Earning metoden (P/E)”virksomhedens nettoindtjening efter skat (NOPAT) ganget med en multipel udgør værdien”

Pris/omsætning metoden”virksomhedens nettoomsætning ganget med en multipel udgør værdien”

Pris/EBITDA metoden”virksomhedens indtjeningsbidrag ganget med en multipel udgør værdien”

Aktivhandel, ” virksomhedens aktiver, passiver og goodwill beregnes og danner grundlag for prissætningen”

Det betyder, at man praktisk talt vurderer den aktuelle dagsværdi af virksomheden, maskiner, inventar, navn & renomme, bygninger, kundemasse, produkter og rettigheder osv. Ofte reguleres aktiver for høj/lav afskrivning i forhold til markedsværdi, ligesom der i nogle tilfælde indgår særlig vurdering af driftsmidler og andre aktiver.

Som led i værdisætingen, kan man med fordel få en sagkyndig vurdering af f.eks. maskiner og inventar, ejendom etc.

Metoden kræver en grundig vurdering og realistisk værdisætning af aktiverne. Det kan være omfattende og kræve særlig erfaring og viden, samt ikke mindst branchekendskab. Metoden finder ofte anvendelse ved værdisætning af personligt ejede virksomheder, virksomheder med særlige aktiver og strategiske køb, hvor køber har særlige motiver til køb.

For at synliggøre værdien og eventuelle forskelle i værdi i forhold til regnskab, så kan man opstille en balance hvoraf handelsværdier og goodwill fremgår.

En fordel ved handel med aktiver er, at køber ikke har risiko på et selskab, gæld og forpligtigelser, ligesom køber får et afskrivningsgrundlag fremadrettet. 

Om os

Vi har mere end 30 års erfaring med salg og salgsmodning af virksomheder

Mikael Tipsmark

/ Indehaver

Mogens Bjerre

/ Indehaver

Tilmeld dig vores

Nyhedsbrev

Vi udgiver enkelte gange årligt et nyhedsbrev med indhold om salg og køb af virksomheder, samt markedet, udvikling og aktuelle handler og virksomheder til salg. Du er velkommen til at skrive dig op til nyhedsbrevet og du vil modtage næste udgave.