Værdiansættelse er ikke bare en tommelfingerregel og en pris. En realistisk værdiansættelse fordrer grundig analyse, de rette metoder og erfaring med benchmark imod andre handler. Læs mere
Værdiansættelse og beregning af provenu er et af de områder, hvor vi altid hjælper vore kunder. Vi bruger flere anerkendte metoder, gerne et benchmark mod handler, ligesom vi naturligvis har føling med markedet og hvad der rører sig der.
”virksomhedens nettoindtjening efter skat (NPAT) ganget med en multipel udgør værdien”
”virksomhedens indtjeningsbidrag ganget med en multipel udgør værdien”
“virksomhedens frie pengestrømme tilbagediskonteres til nutidsværdi”
”Virksomhedens aktiver, passiver og goodwill beregnes og danner grundlag for prissætningen”
”virksomhedens nettoomsætning ganget med en multipel udgør værdien”
Der er mange forhold og faktorer, som har betydning for en virksomheds værdi ud over regnskabstal. Vi tager et kig på helheden, analyserer grundigt og værdiansætter på baggrund af den aktuelle virksomhed og markedssituationen. Ofte gennemfører vi vores særlige 360⁰ analyse sammen som forberedelse til værdiansættelse. Nedenfor er analysen nærmere beskrevet
Man kan selvsagt ikke anvende alle metoder på den enkelte virksomhed, så et valg af den rette metode med et krydstjek ift. en anden relevant metode er vejen frem.
Over år har vi udviklet vores NYCO 360⁰ analyse, som er målrettet salgssituationen. Analysen belyser såvel styrker som optimeringsområder og udtrykker et sagligt begrundet niveau for prisdannelsen.
Vi ved af erfaring hvad køber lægger vægt på og hvor faldgruberne er. Derfor har vi over år udviklet en analyse, som giver et samlet overblik over virksomhedens situation i forhold til et ejerskifte. Analysen er baseret på erfaringer fra salgsmodning, værdiansættelse og salg af virksomheder.
Vi kommer omkring virksomhedens teknologi, organisation, marked, økonomi og branche og besvarer op imod 100 spørgsmål. Ved besvarelse af analysen scorer vi også svarene og summen heraf udtrykker et sagligt begrundet niveau for prisdannelsen. Resultatet af analysen præsenteres med rød, gul og grøn ”trafiklys”, hvor der er særligt fokus på optimeringsområderne udtrykt ved de røde flag.
Ejer og sælger får klar besked om hvor der med fordel kan sættes ind med optimering inden et salg.
I nogle tilfælde er der behov for en egentlig salgsmodning, hvor salget sættes i bero indtil virksomheden er salgsklar.
Aktivhandel, ” virksomhedens aktiver, passiver og goodwill beregnes og danner grundlag for prissætningen”
Det betyder, at man praktisk talt vurderer den aktuelle dagsværdi af virksomheden, maskiner, inventar, navn & renomme, bygninger, kundemasse, produkter og rettigheder osv. Ofte reguleres aktiver for høj/lav afskrivning i forhold til markedsværdi, ligesom der i nogle tilfælde indgår særlig vurdering af driftsmidler og andre aktiver.
Som led i værdisætingen, kan man med fordel få en sagkyndig vurdering af f.eks. maskiner og inventar, ejendom etc.
Metoden kræver en grundig vurdering og realistisk værdisætning af aktiverne. Det kan være omfattende og kræve særlig erfaring og viden, samt ikke mindst branchekendskab. Metoden finder ofte anvendelse ved værdisætning af personligt ejede virksomheder, virksomheder med særlige aktiver og strategiske køb, hvor køber har særlige motiver til køb.
For at synliggøre værdien og eventuelle forskelle i værdi i forhold til regnskab, så kan man opstille en balance hvoraf handelsværdier og goodwill fremgår.
En fordel ved handel med aktiver er, at køber ikke har risiko på et selskab, gæld og forpligtigelser, ligesom køber får et afskrivningsgrundlag fremadrettet.
Ovenstående er ikke udtømmende, ønsker du yderligere information, så kontakt gerne Mogens Bjerre på 2212 9200 eller Mikael Tipsmark på 6171 3104.
Discounted Cash Flow metoden (DCF), ” virksomhedens frie pengestrømme tilbagediskonteres til nutidsværdi”
Metoden tager udgangspunkt i virksomhedens frie cashflow og beregnet på baggrund af dels opnåede resultater i tidligere driftsår og dels fremtidigt budget. Dette fordre et solidt regnskabs- og budgetmateriale og indsigt i at bruge DCF modellen. Til gengæld er DCF modellen velegnet til at angive en veldokumenteret og retvisende værdi af virksomheden.
Kendskab til brugen af DCF modellen er en forudsætning ligesom en kritisk vurdring af regnskabs- og budgettal er vigtig. I nogle tilfælde vil en korrektion til normaliserede værdier være nødvendig.
NYCO har stor erfaring med denne metode og anvender den derfor som et af sine værktøjer, ved værdiansættelse.
Ovenstående er ikke udtømmende, ønsker du yderligere information, så kontakt gerne Mogens Bjerre på 2212 9200 eller Mikael Tipsmark på 6171 3104.
Multipler eller markedsmodellen som det også kaldes, er en markedsbaseret værdiansættelse. Værdien fastsættes med udgangspunkt i markedsprisen og er et af de værktøjer som NYCO anvender.
Ved anvendelse af multipler benyttes et nøgletal fra virksomheden, som så ganges op. Nøgletallet er oftest brancheafhængigt og multipel er ligeledes ofte branchespecifik og kan svinge afhængigt af branche og situation.
Brug af multipler forudsætter foruden analyse af regnskabstal, praktisk erfaring med multipler og virksomhedshandel samt gerne benchmark (sammenligning og vurdering imod) med andre modeller.
Af typiske multipel beregninger kan nævnes:
Price/Earning metoden (P/E), ”virksomhedens nettoindtjening efter skat (NOPAT) ganget med en multipel udgør værdien”
Pris/omsætning metoden, ”virksomhedens nettoomsætning ganget med en multipel udgør værdien”
Pris/EBITDA metoden, ”virksomhedens indtjeningsbidrag ganget med en multipel udgør værdien”
Ovenstående er ikke udtømmende, ønsker du yderligere information, så kontakt gerne Mogens Bjerre på 2212 9200 eller Mikael Tipsmark på 6171 3104.
Vi udgiver enkelte gange årligt et nyhedsbrev med indhold om salg og køb af virksomheder, samt markedet, udvikling og aktuelle handler og virksomheder til salg. Du er velkommen til at skrive dig op til nyhedsbrevet og du vil modtage næste udgave.